ŞEKERİ BALINDAN, YAPIMI GELENEKSEL, AROMATİK VE DOĞAL EV YAPIMI DONDURMA

 

Ballı, cevizli, portakallı el yapımı dondurmam

Bu yayına başlarken bir çok kaza ve rahatsızlıkla başlıyorum. Önce geçen hafta elime kaynar su döküldü, 3 gün sol elimi kullanamadım. Şu an deri deformasyonum var, umarım uygun tedavilerle eski haline döner. Bir yandan da uzun süredir beni uğraştıran sol dizimdeki kıkırdak sıvısı azalması hatta neredeyse hiç olmayışı ağrılardan ağrı beğenmemi sağlıyor sağolsun, bunun da tedavisi var tabi ki, süreç uzun gençliğimiz var diyorum veee geç kalan bu blog yayınım için özür diliyorum.

Dondurmayı sever misiniz? Ya da dondurmayı kim sevmez? Mesela dondurmayı sevmeyen ama yine de yiyen birine denk geldiniz acaba şöyle mi düşünüyordur "Ya ben de dondurmayı hiç sevmem ama nam nam yalayacağız ne yapalım, kankam almış" gibi değişik cümleler mi kuruyordur acaba?

Bugüne kadar yediğim en iyi dondurmayı Roma'da dondurma zinciri bulunan ama benim tesadüfen küçük bir yön tabelasında rastladığım Venchi'de yemiştim. Aman Allahım, dokusunda hiç bir su kristali olmayan, yumuşacık, kremamsı ve bütün dondurma fikirlerimi alt üst eden, yavaş bitmesini istediğim bir gelato  yemiştim.

25 yaşımda tek başıma Roma'da, elimde en çikolatalısından gelato :)

Dünyanın neredeyse her yerinde dondurma yedim, mesela Amerika ve Kanada'da "soft serve" denilen dondurma çeşidi var, kesinlikle sert değil, taze sütlü ve kremalı, tam donmamış dondurma. Külaha koyulduktan sonra sıvı çikolata çeşitlerine batılırılıp sunuluyor,ben şahsen çok da "fan"ı olmadım.Ayrıca hamur makineleri gibi makinelerde dondurma donduktan sonra yoğurularak yemeye uygun hale getiriliyor ve kesinlikle dişiniz donmuyor.

Montreal'de buz gibi bir kış günü yediğimiz, çikolataya batırdıkları soft serve dondurma

Benim hayatımda unutamadığım ilk dondurma, memleketim Adana'nın denize kıyısı olan ilçesi Karataş'ta yediğim ballı dondurmaydı. Ben o dondurmanın tadı ile büyüdüm diyebilirim, bir adam evinin altında yapıp satıyordu, her balık yemeye gittiğimizde mutlaka oradan aldığımız dondurma ile mutlu son yaratırdık ve ben de ona benzer bir dondurma oluşturmak istedim.




Endüstriyel malzeme kullanmak elzem oluyor biliyorsunuz ki, ben de isterdim Atatürk Orman Çiftliğinin o güzel sütleriyle yapmayı ama laktoz intoleransımdan ötürü laktozsuz süt ile yaptım, siz ulaşabiliyorsanız mutlaka günlük süt ile yapın. Biliyorsunuz ki süt insan vücuduna yük olmakla beraber en güzel hali ya dondurma ya da krema. Neyseki burada ikisini de kullanıyoruz :)

Her şeyden önce dondurmanın aldığımızda hemen tüketilmesi gerekilen bir şey olduğunu, eriyince bir özelliği kalmadığını, tazeliğini dondurulmuş olarak sakladığını belirtmek isterim.
Aksi takdirde hem görünüşü hem de tadı bizim için çok da sempatik bir şey olmuyor.
Bu dondurmanın en önemli özelliği, sahlep ile güçlendirdiğim efsane tadı sayesinde eriyince asıl tadını ortaya çıkarıyor oluşudur.Ayrıca sürekli karıştırmak toplam 4 saatimi aldı, bunu da aklınızdan çıkarmayın ☺

 Ev yapımı, şekersiz, en taze ve en doğal dondurma için gerekli malzemeleri tezgahınızda hazır edin;

2 adet oda sıcaklığında yumurta sarısı (beyazını atmayın, başka şeylerde kullanırsınız)
1 litre taze süt (isteğe göre laktozsuz süt)
1 paket %18 yağlı krema
1 paket vanilin
15 gr toz sahlep (aktarlarda bulabilirsiniz)
1 su bardağı bal
1 portakal kabuğu rendesi ve suyu
Yarım su bardağı ceviz

Büyük bir tencerenin içerisine sütü, kremayı, balı, portakal suyunu ve vanilini ekleyin ve iyice karıştırın. Bu tarifi sadece ama sadece en kısık ateşte yapacağız,lütfen hiç altını açmayın. Orta büyüklükteki ocağa alın ve altını en kısık ateşte açın. Yumurta sarılarını bir kasede karıştırın ve içerisine süt karışımından bir parça karıştırıp tencereye dökün. Kasede hiç bir yumurta kalıntısı kalmadığından emin olun ve sütü karıştırmaya devam edin. Süt tam ısınmadan daha ılıkken sahlepi de tencereye dökün, bu sefer sütü hafif çırpın ki toz sahlep homojenize olsun.
Şimdi gözümüz hep ocakta olsun çünkü sütün kaymak tutmasına izin vermeden sakız ya da macun haline gelene kadar çırpıcı ile karıştıra karıştıra iki saat geçireceğiz.

Sahlep başlarda çok güzel kokmayabilir, ama sütü sakız haline getirdiği zaman bir tadına bakın derim :)
Sütü sakız haline gelene kadar karıştırın, ama bu yetmez, sakız haline gelince en küçük ocağa alıp, yine kısık ateşte yarım saat daha karıştırın. Amacımız sütün içerisindeki su moleküllerini yok etmek, aksi takdirde sorbe (sorbet= şekerli buzlu su) yaparız.

Bizim yaşadığımız ülkedeki dondurma aynı zamanda Orta Doğu'da bazı ülkelerde de yapılıyor.
Lübnan,Suriye, İsrail gibi ülkelerde de sahlepli, baharatlı macunsu kıvamda dondurmalar var.
Malum kültürlerimiz bizim topraklarda sentez olmuş ama Kahramanmaraş dondurması dediğimiz çatal bıçakla yenen ve bana göre "hah şimdi dondurma yiyorum işte" dediğim Maraş dondurmasını da düşünün. Dağlarda gezinen keçilerin yediği mucizevi otların şifasının ve lezzetinin geçtiği o sütün çiçeğimsi tadıyla yapılan Maraş dondurması. Dünyanın hiç bir yerinde bu deneyime rastlayamazsınız hatta lütfen Maraş dondurması reklamı yapmama izin verin ve Kahramanmaraş belediyesinin bu sayfasını ziyaret edin; https://kahramanmaras.bel.tr/maras-dondurmasi 

Şimdi gelelim bizim dondurmaya; tencerenin dibine tutmasını izin vermediğimiz, en kısık ateşte sürekli karıştırdığımız ve yoğun kıvama ulaştığında hemen ateşten alıp kapaklı bir kaba alıp soğuyana kadar karıştıracağımız güzel mi güzel dondurmamıza.




Buzlukta bir gece donduracağımız dondurmamızı aynı çırpıcı ile soğuyana kadar yine karıştırmaya devam edin, aksi takdirde üst katmanında kaymak oluşacaktır. Soğuduğunda portakal rendesini ve cevizi de ekleyip karıştırmaya devam edin.

Dondurma iyice soğuduğunda kapağını kapatın ve buzlukta bir gece bekletin, yemek için çıkardığınızda en fazla 15 dakika dışarıda bekletin ve afiyetle yiyin.

Ambalajlı almadan, içerisinde istediğiniz malzemeyi tutabileceğiniz, buzluktan istediğiniz zaman çıkarıp sevdiklerinizle paylaşabileceğiniz, yanına güzel bir kek ile taçlandıracağınız , içinizin rahat olduğu ve suçluluk duymadan tüketebileceğiniz katkısız ve şekersiz dondurma tarifimi umarım beğenmişsinizdir.

Anlayışınız için çok teşekkür ederim

Afiyetle...

Pınar













Yorumlar

Popüler Yayınlar