TON BALIĞI & ISPANAK & PEYNİR VE İNCİR FESTİVALİ İLE GLUTENSİZ QUICHE

Mimar Sinan'ın Edirne'nin yer yerinden görülen Süleymaniye Camii'si için "Ustalık Eserim" dediğini biliyor muydunuz?

Bazı diyetisyenlerin süt ürünlerini tavsiye etmediğini hatta zorunda kalmadıkça laktoz içeren ürünlerin insan vücudu için maksimum bir verim sağlamadıklarını biliyorlar. 

Ben de laktoz intolerans bireyim, hatta glutene olan hassasiyetimden kat kat fazla.Süt tozu içeren ambalajlı gıdaları ya da ekmeğe sürülen hazır çikolataları yiyemiyorum. Günlük hayatta da süt içmem ya da sütlü tatlıya düşkünlüğüm de yoktur, kahve de mümkünse siyah olsun.

Fakat iş peynire geldiğinde muazzam bir sahne var, dünyanın her yerinde peynirin yapımı neredeyse köy köy ayrılıyor, kültürlerde peynirin yeri hep ayrıdır, tarihi bile vardır çünkü maya işin içine girince süt tüm işlevselliğini, aslında peynire evrildiği zamanki haline aktarıyor.Sütün tek başına insan vücudunun doğasında olmadığını, hatta insanlara verilen inek sütünün bile manda sütü kadar besleyici ve geliştirici özelliklerinin oldukça zayıf olduğunu okudum. Fakat işin içine maya girdiğinde bi silkinip kendimize gelelim, noluyo?Bu değişim bize sütün tadını bile unutturuyor. Hayatımızın vazgeçilmesi haline nasıl geliyor? Orası çok uzun ve karmaşık hiç girmiyorum, direk tarife zıplıyorum.

Peynire büyük zaafım var, evde dolabımda hiç bir şey olmasa bile peynir vardır.Bazen tulum peynirini, dil peynirini falan oturup TV karşısında atıştırmalık gibi yiyebiliyorum.

Bu tarifte de birbirinden lezzetli 3 çeşit peynirin bir araya gelip rüya gibi suçluluk oranı en düşük kişi (quiche) olmaya nasıl dönüştüğüne şahit olacağız.Hemen malzemelere geçiyorum;

  • Tart Hamuru için;
  • 2 su bardağı yulaf unu (tercihen glutensiz)
  • 1 paket kuru maya (glutensiz-Pakmaya)
  • Mayayı eritmek için bir su bardağı ılık su
  • 2 orta boy yumurta (birinin tamamı,diğerinin sadece sarısı)
  • 150 gr soğuk tereyağ (tahminimce 3 çorba kaşığı) küp küp doğranmış
  • 1 tutam tuz

Tart hamurunun aslında glutenli undan yapılması en makbulüdür çünkü beyaz un, gluten elastikiyetinden şekil vermesi en kolay malzemedir.Yulafın doğası gereği glutensiz olduğundan benim için de bu tarifi yaratırken bir deneme mücadelem oldu.Önce umutsuzlandım çünkü yoğurdukça tart hamuru ayrılıyordu ama ben bir çıkış yolu buldum ve tart hamurunu yama yaparak kendi tart formuna getirdim.

Her şeyden önce mayayı aktifleştirmek için ılık suya mayayı koyun ve 10 dk bekletip hafif karıştırın.

Büyük bir kabın içerisine yulaf ununu ve tuzu koyup karıştırın sonra içerisine soğuk tereyağları atın.Parmaklarınızla tereyağı ile unu mıncırmaya başlayın ta ki un nemli bir kum halini alıncaya kadar.Mayayı içerisine dökün ve sabırla 7-8 dakika yoğurun.Yumurtaları içine kırın ve bir 10 dakika hamur formunu resimdeki gibi alana kadar yoğurun.Elinizde elinize artık yapışmayan bir form olacak.Streçle kaplayın ve dolapta minimum 30 dakika kalacak kadar soğutun.

Bu şekilde ayrıldığında sakın panik yapmayın, buzdolabında kendini toparlayacak.

Dolaptan çıkardığınız hamuru tekrar 2 dk yoğurun ki hamur açılsın, bir merdane yardımı ile pişiriceğiniz kabın boyutu kadar açmaya çalışın ve lütfen ayrılan parçaları üst üste koyarak tekrar yama yapın, oluyor hiç merak etmeyin. Ben kap olarak cheesecake kalıbı kullandım fakat sizde tart kalıbı varsa hiç çekinmeyin, direk tart kalıbında yapın.

Yulaf ununda gluten neredeyse olmadığından tart hamurundan kopan parçaları yama yaptım ve açılmadığından emin oldum.

Pişireceğiniz kalıbı tereyağı ile yağlayın, tart hamurunu yerleştirin ve üzerine çatal ile delikler açın.Daha önce fanlı olarak açtığınız 170 derece ısıda olan fırına tart hamurunuzu orta kısma yerleştirin ve 15 dk fırında pişirin.Arada fırını kontrol edip eşit piştiğine emin olun, gerekirse fırından çıkarıp yönünü değiştirin.
Tam 15 dk sonra çıkarın ve mutfağın bir kenarında soğumaya alın.

Tartımızı 15 dk ön pişirme yaparak kenara aldık.

Şimdi gelelim olayın en başına, evde olan malzemeleri birleştirip gerçekten bende bir zaafa dönüşen bu muhteşemliğin bileşenlerine;

1 büyük konserve light tonbalığı
1 bağ doğranmış ıspanak
1 yemek kaşığı zeytinyağı
Yarım küçük doğranmış soğan
1 iri sarımsak (fare dişi doğranmış)
1 rende havuç
Çeyrek teker rende kaşkaval peyniri (isteğe göre kaşar da olur)
1 paket taze peynir
2 yemek kaşığı parmesan (ufalanmış tulum peyniri de acayip olur)
Rende muskat (yoksa koymanıza gerek yok)
Karabiber
1 tatlı kaşığı tatlı toz biber
İsteğe göre tuz 

Ben kaşar peynirinin suniliğinden sonra Kaşkavalın nasıl güzel bir eritme peyniri olduğunu gördüm

Kendinize büyük bir tava ayarlayın, içerisine önce birazcık zeytinyağı koyarak ısıtın, arkasına soğan ve sarımsağı atın ve pembeleşinceye kadar soteleyin.Ispanakları ve havucu da ekleyin ve hepsi eşit şekilde renklerini verene kadar soteleyin.
Ton balığının suyunu süzmeyi unutmayın.

Altını kapattıktan bir 10 dakika mutlaka soğumasını bekleyin, sonra ton balığını ve bir parça tuzu ekleyin ve karıştırın.İçerisine baharatlarını ekleyin ve taze peynirin tamamını ve rende kaşkavalınızı (ya da kaşar) ekleyin ve karıştırın.Eğer sıcakken peynirleri ekleseydik peynirler sularını bırakırdı yani erirdi, bunu istemeyiz.


Minik küpler halinde doğradığım, yerken çıtırlığını hissetmek istediğim incirleri en son ekleyip karıştırıyorum.

Sıra geldi fırınımızı ısıtmaya, fırını fanlı şekilde 170 dereceye ayarlayın. Tart hamurunun içerisine iç harcınızı ekleyin. Fırın yeterince ısındıktan sonra tartınızı önce fırının altında 10 dakika pişirin, çıkarınca toz parmesanı ya da ufalanmış tulum peynirlerin üzerini kızartmak üzere tartınızın üzerine eşit şekilde dağıtın ve fırının üstüne gelecek şekilde yerleştirin ve 10 dakika daha pişirin.

Tartınızı fırından çıkardıktan sonra 10 dakika soğumasını bekleyin.

Tartı kalıbından çıkarın ve dikkatlice peçete serdiğiniz ya da yağlı kağıtla kapladığınız geniş bir tabağa alın. Ilık ılık yemek isterseniz bir dilim kendinize kesin, önce bir yaptığınız baş yapıtla bi övünün, sonra da tebaanızı mutlu edin.

Yapabiliyorsanız elinizdeki en keskin bıçakla dilimlerinizi kesin. YUM!

Başta içeriğini düşünürken çok heyecanlandım, yulaf unundan tart hamuru yaparsam hemen olacakmış gibi düşündüm ama işin aslı öyle olmadı, çünkü yulaf tok bir malzeme, içerisinde beyaz undaki gibi hava boşlukları yok, gluten yok, dolayısıyla 2 su bardağıyla hazırlayacağım hamur için taş gibi olmasından korktum. Sonra aklıma geldi, ben yumurtanın 2. beyazını da eklemiştim, halbuki 1 yumurtanın beyazı yeterdi. Ben de size tarifte yaptığım hatadan dönerek 2.bir yumurta sarısı ekledim ve hamurunuz benimki gibi hemen açılmayacak hatta sonucu daha iyi olacak.

Bu tarifi yazdıktan sonraki kısımda kahvaltımda bir dilim yemeye gidiyorum

Kendinizin ve sevdiklerinizin güzel ve besleyiciliği neredeyse maksimum olan inanılmaz lezzetli bu tarifi yapıp eğlenmenizi ve tadına varmanızı istiyorum.
İyi şeyler yiyerek kendime hak ettiğim yaşam şeklini veriyorum ve bu sırada bana dayatılan damak tadını biraz değiştirerek aklımdakileri size sunmak kendimi çok iyi hissettiriyor.

Seveceğinizi umuyorum
Afiyetle...

Pınar





















 

Yorumlar

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar